Kyoto, het authentieke japan - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Niels Schuurman - WaarBenJij.nu Kyoto, het authentieke japan - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Niels Schuurman - WaarBenJij.nu

Kyoto, het authentieke japan

Door: Niels Schuurman

Blijf op de hoogte en volg Niels

01 September 2014 | Japan, Kyoto


Na de prachtige treinreis was ik dan toch eindelijk in Kyoto. Doordat deze stad voor 1000 jaar de hoofdstad van Japan was en het nooit is gebombardeerd staat deze stad bom vol met mooie oude bezienswaardigheden. 1000 boeddhistische tempel, rond de 400 Shinto tempels, bamboebossen en watervallen in de bergen er omheen, jullie begrijpen hier is genoeg te doen.

Waar Tokyo een uitgebreid en complex metronetwerk heeft, heeft Kyoto een nog complexer busnetwerk. Dit resulteerde dat ik eigenlijk alles heb gelopen in Kyoto en dat was eigenlijk een van de leukste dingen om te doen. Terwijl je dan, met de Lonely Planet in je handen, opzoek gaat naar de ene tempel verdwaal je een beetje en kom je weer 3 andere prachtige tempels tegen. Daarnaast heeft Kyoto, in tegenstelling tot Tokyo, voornamelijk nog de traditionele lage huisbouw. Ik had echt het idee dat ik in een oude samurai film was gelopen.

Ik zou jullie graag vertellen hoe mooi iedere tempel was, maar dan zou dit verhaal nog langer worden dan de Bijbel. Daarnaast heb ik ook zo veel tempels bezocht dat ik het niet eens allemaal meer weet. De tempel die mij echter voor altijd bij zal blijven is Kinkaku-ji, deze tempel ligt aan de grote vijver en is volledig bekleed met goud. Werkelijk een prachtig gezicht. Al moet ik zeggen dat alle tempels mooi waren hoor! Prachtig onderhouden tuinen, mooie vijvers met schildpadden en koi-vissen, mooie beelden en natuurlijk de wierooklucht. Ondanks deze overeenkomsten zaten er ook veel verschillen in de tempels. Soms waren ze in een grot, dan weer in het bos en dan weer midden in de stad. De ene tempel was klein en laag en moest ik continu bukken, maar ik heb ook voor een tempel gestaan die een toegangspoort had van 50 meter hoog, 60 meter wijd en 10 meter dik. Dus al zou je alle 1000 tempels afgaan, ik denk dat je nooit een duplicaat tegen zou komen.

Om eerlijk te zijn vond ik Kyoto zelf mooier dan Tokyo. De traditionele huizen, het veel rustigere tempo en de net iets vriendelijkere mensen. Het zorgde ervoor dat je je direct thuis voelde. Dat ik daarnaast ook een prachtig hostel had hielp natuurlijk ook. Het lag tussen de tempels in de geisha-wijk Gion. Mijn slaaphok was nu iets groter, maar wat vooral fijn was, was dat het hostel zelf ook wat groter, moderner en schoner was.

Uiteraard ben ik in mijn wijk ook opjacht gegaan naar een geisha, maar pas de 3 avond heb ik er een kunnen spotten. Deze traditionele dames zijn alleen s avonds te zien, maar ze lopen via kleine/geheime steegjes om zo min mogelijk gezien te worden. Waar dit precies vandaag komt weet ik niet, maar als je er dan een kan vinden is het des te leuker. Op de foto's zullen jullie overigens wel veel mensen in kimono zien, maar dit zijn geen geisha's dit zijn gewoon Japanners. In Kyoto en omliggende steden wordt de kimono namelijk nog altijd als dagelijks kledingstuk gedragen. Een geisha is iemand die een kimono draagt, maar daarnaast heeft zij ook een wit geplamuurd gezicht met allemaal andere speciale traditionele make-up op, heeft ze stokjes en bloementjes in haar haar en loopt ze op dikke houten slippers.

Op de laatste dag kon ik gelukkig nog het Kyoto Imperial Palace in. Zoals gezegd was Kyoto 1000 jaar de hoofdstad van Japan, dus hier was dan ook het (gigantische) verblijf van de Koning en Koningin. Je moet hier normaal gesproken 3 maanden van te voren voor reserveren, want je mag er alleen met een toergroep in. Gelukkig bleek er nog een plekje vrij te zijn toen ik 30 minuten voor de rondleiding langs kwam lopen. Het was een engelstalige rondleiding, maar toen de rondleiding begon bleek de gids ziek te zijn en konden we een van de balie medewerkers gaan volgen. Gelukkig 'studeerde' hij wel engels, dus hij ging zijn best doen (niemand verstond hem en iedereen las in zijn/haar reisgids boekje, maar vermakelijk was zijn engels wel). Na dit prachtige verblijf, incl tuinen, te hebben bekeken ging ik op bezoek bij mijn laatste traditionele gebouw in Kyoto. Het kasteel van de Shōgun. De koning was destijds namelijk alleen iemand van goddelijke afkomst (zijn voorvaderen hadden het land gevormd) en bezat voornamelijk religieuze macht. De uitvoerende macht lag bij de Shōgun. Dit was de beste samurai van het land. Dit van namelijk de clanleader van de sterkste samurai clan van dat moment. Zoals overal ter wereld is hier veel om gevochten en zijn er vele verschillende clans aan de macht geweest. Ondanks al deze 'burger'-oorlogen is de koninklijke familie nooit iets aangedaan. Het maakte niet uit hoe sterk of groot je was, als je aan de koning en zijn familie kwam, dan zat je aan de goden zelf! Het verblijf van de Shōgun was ook weer erg groot, mooi en omgeven met een gigantische tuin. De leukste feature van dit verblijf was de nachtegaalvloer. Aangezien er altijd wel iemand de Shōgun wou vermoorden moesten er vele veiligheidsmaatregelen worden getroffen. Een nachtegaalvloer is een houten vloer die dusdanig met touwtjes, ijzer en ander materiaal in elkaar is gezet, dat deze gaat piepen als iemand er overeen loopt. Dit gepiep lijkt op het gezang van een nachtegaal. Hierdoor kon niemand ongehoord de Shōgun benaderen.

Verder ben ik in Kyoto nog in de 150 meter hoge Kyoto Tower geweest en kon ik ook hier weer genieten van het uitzicht. Daarnaast het ik nog lang het inspirerende philosophers path gelopen. Dit is een kronkelend pad lang een riviertje waar vroeger altijd een bekende filosoof liep. Mijn laatste wandeling was in het Bamboo Forrest. Ook dit was een ongeëvenaarde ervaring. Een bos waarbij zo ver als je kan kijken je 20 meter hoog bamboe ziet.

Als iemand ooit op vakantie naar Japan gaat dan mag Kyoto dus zeker niet missen.

Sayonara!

  • 02 September 2014 - 09:35

    Natasja:

    Hee Niels, super leuk om te lezen! Die foto's zien er goed uit! Geniet er heel veel van! Na Kyoto nu al een ervaring om nooit te vergeten! XX

  • 02 September 2014 - 13:54

    Nelly:

    Hi Niels:
    Thanks for sharing your experiences! The level of detail is amazing, it makes me feel like I am walking with you! What a great experience! Can't wait to see the pictures of these temples.
    Love you
    Xoxo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Kyoto

Mijn eerste reis

Mijn trip door Japan

Recente Reisverslagen:

27 November 2014

Zuid-Korea en veel meer

29 September 2014

Wat doe je eigen nu?

06 September 2014

Hertjes in Nara

01 September 2014

Kyoto, het authentieke japan

28 Augustus 2014

Hiroshima en Miyajima
Niels

Een blog over mijn reis en exchange in Japan

Actief sinds 25 Aug. 2014
Verslag gelezen: 614
Totaal aantal bezoekers 6069

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: